masmerim
מסמרים
בארון

לימודים בזום – כך תעזרו לילדים להתרכז בשיעור

אביב צוות מסמרים
אביב צוות מסמרים

אביב, חוקרת, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

נגיף הקורונה שנכנס לעולמנו לפני למעלה משנתיים, חשף את מורי, הורי ותלמידי ישראל לאפליקציית הלימודים המקוונת "זום". אמנם לימודים בזום מהווים פתרון ראוי לימים הארוכים בהם שערי בית הספר ננעלים, אך יחד עם זאת עלו טענות לגבי איכות הלמידה והיכולת של הצעירים להתרכז בשיעור. גם אתם מודאגים מכך? כהורים או כמורים? בשורות הקרובות נסקור בפניכם מספר טיפים שהוכחו ככאלה שמסוגלים למקסם את הבנת הילדים, טווח הקשב, רמת הריכוז וההנאה שלכם משיעורי הזום.

 

הורים חכמים משדרגים את התנאים

גולת הכותרת שלכם, ההורים, במאמץ להפוך את שעות הזום הארוכות לנעימות כמה שיותר, הוא יצירת תנאי למידה אופטימליים עבור ילדכם ועם כמה שפחות הסחות דעת. איך ניתן לעשות זאת? בראש ובראשונה, אוזניות. לא צריך מחקרי עומק כדי להבין את הקשר בין הימצאותן של אוזניות לבין יכולת ריכוז גבוהה יותר. תבדקו בעצמכם: תאזינו לשיר ללא אוזניות ותראו איך הקשב שלכם הולך לאיבוד בחלוף זמן קצר. עם אוזניות אתם ממש מקשיבים לכל מילה ומילה. ואם כבר רוכשים מוצר שכזה, אז אוזניות אלחוטיות לילדים הן המוצר המומלץ ביותר, שכן הן מאפשרות התניידות חופשית לילדים, מה שלא יגרום להם להפסיק להקשיב כאשר ירצו לקום מהכיסא מעת לעת.

 

ממשיכים עם נושא הסחות הדעת. זה נכון שאוזניות איכותיות מסוגלות למזער את הבעיה, אך עדיין כשנמצאים בבית, עשרות גורמים עלולים להסיט את מחשבות הילד למחוזות מרוחקים. לכן חשוב לדאוג לצמצם אותם ככל שניתן. איך עושים את זה? קודם כל, דואגים לשקט. בזמן לימודים בזום אף אחד בבית לא מאזין למוסיקה בקולי קולות או צופה בטלוויזיה על ווליום גבוה. דבר שני, בלי מסכים מיותרים. הזום דרך המחשב? הטלפון בצד. הילד מעדיף להיות נוכח בשיעור דרך הטלפון? תנו לאייפד זמן מנוחה.

 

חשוב גם כי תדאגו לתנאי סביבה אופטימאליים לילד מבחינת טמפרטורת החדר והתאורה, כמו גם לאוכל ושתייה קלים שיהיו כל העת ליד הילד, כדי למנוע תירוצים לקום למקרר בכל פעם, והרי לכם בסיס נהדר לשיעור זום מוצלח.

לימודים בזום – הצד של המורים

גם עבור המורים, לימודים בזום נחשבים למאתגרים במיוחד. היכולת לשמר קשב ועניין, כמו גם לייצר שיתוף פעולה עם התלמידים, קשה במיוחד בהיעדר ה"מגע האישי", ובאופן אירוני, החשיבות של אלמנט העניין גבוהה באופן משמעותי מאשר בשיעור בכיתה. אז איך תוכלו לייצר עניין ואתגר אשר ישאירו את התלמידים שלכם ערניים ופעילים? הנה כמה דרכים לכך:

  • רב שיח ולא מונולוג – השיטה שלפעמים עובדת בכיתה – המורה מדבר והתלמידים מקשיבים – נועדה לכישלון כאשר מדובר על לימודים בזום. דרך המסך הקטן, חשוב לתת במה נרחבת יותר לתלמידים על מנת שיישארו מרוכזים. שאלו שאלה לוידוא הבנה בכל פרק זמן קצר (לא לחשוש לשאול ספציפית תלמיד ולסייע לו להגיע לתשובה), בקשו מאחד התלמידים לקרוא מהשקף, בקשו מתלמידים לחזור על דבריכם מדי פעם וכדומה. כל אלו יותירו את התלמידים ערניים וקשובים.

 

  • סרטונים כן, מלל אינסופי לא – שתפו כמה שיותר תכנים ויזואליים, בראשם סרטונים, במהלך השיעור. זהו דבר שתמיד גורם לילדים להיות יותר קשובים ולהתעניין. מומלץ לשאול שאלה/ות מנחה/ות לפני הסרטון כדי לשמור על רמת קשב גבוהה עוד יותר.

 

  • תחרויות ומשחק – זוהי השיטה הטובה ביותר הן ללימוד חומר חדש והן לווידוא הבנה של חומר נלמד. נכון, גם את האלמנט הזה מעט יותר מסובך לבצע באמצעות הזום, אך עדיין זה אפשרי וחיוני. חידון נושא פרסים (קהוט, מי רוצה להיות מיליונר, גלגל המזל ועוד), דו קרב זוגות, טריוויה ואפילו משחקי קופסא. משתפים מסך, משתפים את התלמידים, ונהנים משיעור אקטיבי ומרתק.

 

  • משימות – אינספור מורים מעידים על כך ששיעור מוצלח במהלך לימודים בזום צריך לכלול גם לפחות משימה אישית/זוגית/קבוצתית אחת. זה מפר את שגרת השיעור והוכח כדבר שתמיד שומר על הילדים מרוכזים וערניים יותר. נותנים משימה, "נפגשים" אחרי 10 דקות ומעניקים לתלמידים שיעור מגוון ומהנה.

 

שיהיה בהצלחה!

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך